Ilmasto

Tehokas viranomaisyhteistyö tarkastustoiminnassa tuo etuja toimijoille ja viranomaisille

Energiavirasto valvoo jakeluvelvoitelain alaisia jakelijoita ja suorittaa jakelijoihin kohdistuvia tarkastuksia. Tarkastuksia toteutetaan myös yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Mitä tarkastuksilla oikeastaan tavoitellaan? Miten yhteistyö valvonnassa toimii?

02/2025

teksti Oona Niemi

kuvat Unsplash

Yksi Energiaviraston tehtävistä on valvoa jakeluvelvoitteen noudattamista eli sitä, että tietty osuus kulutukseen toimitetusta polttoaineesta on uusiutuvaa polttoainetta. Käytännössä Energiavirasto valvoo jakelijoiden velvoitteiden täyttämistä vastaanottamalla ja tarkastamalla jakeluvelvoiteilmoituksen eli raportin edellisen kalenterivuoden polttoaineiden jakelusta. 

Jakeluvelvoiteilmoituksessa jakelijan on ilmoitettava Energiavirastolle mm. kulutukseen toimittamansa fossiilisen ja uusiutuvan polttoaineen määrät.  Jos jakelija ei ole toimittanut edellisen kalenterivuoden aikana kulutukseen vaadittavaa määrää uusiutuvaa polttoainetta, Energiavirasto määrää jakelijalle seuraamusmaksun, jonka määrä riippuu velvoitteen vajaaksi jääneen osuuden suuruudesta. 

Jakeluvelvoite lyhyesti

Uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain eli jakeluvelvoitelain mukaan Energiavirasto valvoo jakeluvelvoitteen noudattamista. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan polttoaineen jakelijoihin kohdistuvaa velvoitetta toimittaa kulutukseen toimitetusta polttoaineesta tietty vähimmäisosuus kestävää, uusiutuvaa polttoainetta.

Esimerkiksi vuonna 2024 jakelijan kulutukseen toimittamasta polttoaineesta vähintään 13,5 % on täytynyt olla uusiutuvaa polttoainetta. Jakeluvelvoite sisältää myös niin kutsutun lisävelvoitteen sekä vähimmäisosuusvelvoitteen, joilla asetetaan tarkempia sisältövelvoitteita uusiutuvan polttoaineen osuudelle.

Energiavirasto valvoo jakeluvelvoitelain noudattamista myös toteuttamalla erillisiä jakelijoihin kohdistuvia tarkastuksia. Tarkastuksilla tavoitellaan paitsi jakeluvelvoitteen noudattamisen tarkastamista myös varmistumistumista siitä, että jakelijoilla on käytössään asianmukaiset menettelyt jakeluvelvoitteen hallinnointiin ja sisäiseen valvontaan. Jakeluvelvoitetarkastuksen aikana pyritään siis yhteistyössä jakelijan kanssa käymään läpi jakeluvelvoitteen laskentaan ja raportointiin liittyviä menettelyjä sekä esimerkiksi varmistumaan siitä, että jakelijalla on riittävä tietämys jakeluvelvoitelainsäädännöstä ja Energiaviraston ohjeistuksista.  

Tarkastuksissa hyödynnetään yhteistyötä yli organisaatiorajojen 

Jakeluvelvoitetarkastuksia tehdään toisinaan myös yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa, kuten Verohallinnon kanssa. Jakeluvelvoite sekä valmisteverotus liittyvät kiinteällä tavalla toisiinsa, sillä vuoteen 2020 asti jakeluvelvoitteen valvontatehtävät kuuluivat Verohallinnolle. Nykyään yhteys jakeluvelvoitteen ja valmisteverotuksen osalta liittyy polttoaineiden osalta mm. veroluokkien määrittelyyn. 

Energiavirasto voi ratkaista kestävyyslain nojalla, onko toiminnanharjoittajan käyttämää raaka-ainetta pidettävä jätteenä, tähteenä, syötäväksi kelpaamattomana selluloosana tai lignoselluloosana, jolloin näistä raaka-aineesta tuotetulle polttoaineelle sovelletaan valmisteverotuksessa alempaa T-veroluokkaa. Myös toimijan Energiavirastolle ja Verohallinnolle raportoimat tiedot polttoaineiden määristä kytkeytyvät vahvasti yhteen erityisesti uusiutuvien komponenttien osalta. Näin ollen tiedonhallinnossa ja kirjanpidossa sekä jakeluvelvoitteeseen että valmisteverotukseen liittyvät tiedot kulkevat usein rinnakkain. 

Viranomaisyhteistyössä etuna yhdenmukaisuus ja tehokkuus 

Yhteistyössä tehdyssä tarkastuksessa viranomaiset toteuttavat tarkastuksen käytännön puolen yhdessä. Esimerkiksi tarkastuksesta sovittaessa tarkastukseen liittyvät tapaamiset sovitaan toteutettavaksi yhdessä useamman viranomaisen sekä toimijan kanssa. Näin tarkastustoiminta on myös tehokkaampaa, kun esimerkiksi tarkastuksen aloituskokouksia ei tarvita kuin yksi. Yhteydenpidon helpottamiseksi voidaan myös nimetä sekä viranomaisen että toimijan puolelta yksi yhteyshenkilö, joka vastaa tiedonkulusta, useiden eri viranomaisten ja tiimien edustajien sijaan.  

Oikeudellisesti tarkastukset ovat kuitenkin toisistaan erillisiä, ja molemmat viranomaiset tekevät tarkastuksesta toimijalle oman virallisen ilmoituksensa sekä laativat tarkastuksesta omat erilliset tarkastuskertomukset. Myös valvottavat asiat eri viranomaisilla ovat eri painopisteisiin kohdistuvia, ja näin ollen tarkastuksen tavoitteet ja kohteet määritellään kaikissa viranomaisissa erikseen.  

Viranomaisyhteistyössä etuna on esimerkiksi mahdollisuus vertailla viranomaisiin toimitettuja tietoja ja varmistua niiden yhdenmukaisuudesta. Myös osaamisen ja tiedon yhdistyminen pitkälti saman menettelyn eri osa-alueista syventää tarkastuksen tasoa. 

Viranomaisyhteistyöstä on hyötyä myös toimijalle, sillä yhteistyössä tehty tarkastus vähentää toimijan tarkastukseen liittyvää työtaakkaa, kun esimerkiksi tarkastukseen liittyvät tapaamiset voidaan hoitaa samassa usean viranomaisen kanssa. Tarkastukset ovat usein toimijoille työläitä myös pyydettyjen aineistojen koostamisen ja toimittamisen vuoksi. Kahden viranomaisen suorittaessa tarkastusta yhdessä aineistoja tulee usein koostaa ja toimittaa vain kertaalleen. Tehokas viranomaisyhteistyö onkin sekä viranomaisten että toimijoiden etu.

Oona Niemi

Oona Niemi työskentelee Energiavirastossa juristina uusiutuvan energian parissa.

Lue myös

Ilmasto

Päästöt vähentyneet päästökauppalaitoksilla vuonna 2022

Vuonna 2022 Suomen päästökauppalaitosten päästöt olivat 19,0 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, joka oli 1,3 miljoonaa tonnia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Laitosten päästöt pienenivät 6,4 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna.

06/2023

Ilmasto

Päästöoikeuksien kirjaaminen muuttuu vuonna 2024

Päästöoikeuksia jaetaan maksutta tietyille päästökaupassa mukana oleville toimialoille. Ilmaisjaon piiriin kuuluvia laitoksia on Suomessa yhteensä noin 280. Muualla EU:n jäsenmaissa käytetyt ilmaisjaon mallit eroavat Suomen ilmaisjaon suoraviivaisesta menettelystä. Uudistuva EU-lainsäädäntö muuttaa päästöoikeuksien ilmaisjaon laskentaa ja kirjaamista vuodesta 2024 lähtien.

06/2023

Ilmasto

Suurten aurinkovoimaloiden esiinmarssi

Isot aurinkovoimalat yleistyvät merkittävästi tulevina vuosina ja yksittäisten voimaloiden koko kasvaa monikertaiseksi nykyisestä. Jos kaikki suunnitelmat toteutuvat, voimaloiden määrä kasvaa jopa 120:een ja tuotantokapasiteetti jopa yli 9 500 megawattiin vuoteen 2030 mennessä. Energiaviraston ja Motivan Aurinkosähkövoimala-karttapalvelu näyttää mihin teollisen mittaluokan aurinkosähkövoimaloita suunnitellaan ja rakennetaan.

12/2023