Komission esitys käsittelee nykyisen maakaasun sisämarkkinoita koskevan kaasumarkkinadirektiivin sekä EU:n kaasun sisämarkkina-asetuksen uudelleenlaadintaa. Pakettiin sisältyy myös ehdotus uudeksi energiasektorin metaanipäästöjen vähentämistä koskevaksi asetukseksi.
Ehdotuksilla pyritään moitteettomasti toimiviin energian sisämarkkinoihin, jotta voidaan taata toimitusvarmuus, kilpailukyky ja kohtuuhintainen energia kuluttajille. Vetymarkkinoita koskevaa sääntelyä komissio ehdottaa nyt ensimmäistä kertaa.
Komissio esittää kaasun sisämarkkina-asetusta koskevan ehdotuksen yhteydessä lisäsäännöksiä kaasun toimitusvarmuusvarastoista ja vapaaehtoisista yhteisistä kaasuhankinnoista sekä ehdottaa REMIT-asetuksen muuttamista siten, että sen soveltamisalaan lisättäisiin myös vetymarkkinat.
Komission mukaan kaasupaketilla luodaan ennen kaikkea edellytykset uusiutuvien ja vähähiilisten kaasujen pääsylle energiajärjestelmään – tämä mahdollistaa asteittaisen irtaantumisen fossiilisesta maakaasusta. Tavoite edistää myös EU:n vuoden 2030 ilmastotavoitteita ja ilmastoneutraaliuden saavuttamista vuoteen 2050 mennessä. Ehdotukset tukevat EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa. Komissio kannustaa jäsenvaltioita varmistamaan fossiilisen maakaasun asteittaisen ja oikea-aikaisen käytöstä poistamisen aina, kun sähköistäminen tai siirtyminen uusiutuviin tai vähähiilisiin kaasuihin on mahdollista. Komissio ehdottaa, että pitkäaikaisille kaasusopimuksille asetetaan raja, jota ei pitäisi voida pidentää vuoden 2049 jälkeen.
Lisäksi dramaattisesti muuttuneesta geopoliittisesta tilanteesta johtuen, komissio antoi kaasupaketin jälkeen 23.3.2022 ehdotuksen kaasun toimitusvarmuusasetuksen sekä kaasun sisämarkkina-asetuksen muuttamisesta. Ehdotuksella pyritään parantamaan kaasun toimitusvarmuutta sekä varmistamaan, ettei EU:ssa olevaa kaasun varastointikapasiteettia jää käyttämättä. Tätä varten komissio esittää EU:n jäsenmaissa oleville kaasuvarastoille pakollisia vähimmäistäyttötasoja ennen seuraavaa talvea 2022-2023 ja sitä seuraavina talvikausina. Ehdotukseen sisältyy myös kaasuvarastojen operaattoreiden pakollinen sertifiointi. Tavoitteena hyväksyä asetusehdotus mahdollisimman nopealla aikataululla.
Kaasupaketin keskeisin sisältö ja uudistukset
- vetymarkkinoita koskevan oikeudellisen kehyksen luominen
- uusiutuvien ja vähähiilisten kaasujen syöttämisen helpottaminen nykyiseen kaasuverkkoon
- nykyisen sääntelykehyksen yksinkertaistaminen yhdenmukaistamalla kaasumarkkinoita ja -infrastruktuuria koskevaa sääntelyä vuonna 2019 hyväksytyn sähköalaa koskevan sääntelyn kanssa
- sektori-integraation ja energiaverkkojen yhteissuunnittelun edistäminen
- fossiilisesta maakaasusta pois siirtymisen mahdollistaminen
- kaasun kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisääminen
- kuluttajien ja energiayhteisöjen aseman parantaminen
Uudistamisprosessi on käynnissä
Eduskunta yhtyi erikoisvaliokuntien lausuntojen mukaisesti valtioneuvoston EU:n neuvoston neuvotteluissa esittämään Suomen kantaan kaasupaketin lainsäädäntöehdotuksista. Valiokuntien lausuntojen mukaan myös kaasusektori on muutettava vähähiiliseksi ja ilmastoneutraaliksi EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi huomiota kiinnitettiin Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa sekä kiristyneeseen geopoliittiseen ja –taloudelliseen tilanteeseen, jolla on vaikutusta kaasumarkkinaan energiaturvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta.
Kaasupakettiin sisältyvät ehdotukset käsitellään SEUT 294 artiklan mukaisessa tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, eli päätös hyväksymisestä tehdään määräenemmistöllä ja Euroopan parlamentti sekä neuvosto osallistuvat lainsäädäntötyöhön yhdenvertaisina.
Kaasumarkkinoita koskevan sääntelyn uudistamisprosessi on jo lähtenyt käyntiin: komissio esitteli paketin helmikuussa, mutta ehdotusten hyväksyntää voitaneen odottaa aikaisintaan vuoden 2023 loppupuolella. Toimitusvarmuutta koskevan asetusehdotuksen käsittely on nopeampaa asian kiireellisyyden vuoksi.